In practice, you will find numerous freelancers who influence the business world through blogs, technical articles or lectures with slogans and a high reach. We are talking about influencers or topic ambassadors.

Today I would like to blog about a very special subgroup of influencers/theme ambassadors. It is about topic ambassadors, who are employed in their own company and represent a topic to the outside world completely voluntarily and dependently (e.g. do not earn any money from it). Imagine: An influencer would work for you in the company.

What is a topic ambassador?

The tasks of a topic ambassador are primarily located in the area of sales and marketing. The ambassador has a topic such as agility or leadership and represents it through books, lectures, technical contributions or other external actions. He is considered an expert on this topic in the scene.

A topic ambassador is the mouthpiece of a self-selected topic, which he represents with passion and expertise without financial interests.

Own definition

How can such topic ambassadors help a company?

Many companies encourage your employees and send them to conferences or help them write independent articles. I think that is right and proper. It is authentic when an employee himself reports on an agile transformation or digitalization and often even without a sales intention.

What are the benefits? If you have such a topic ambassador in the company, then the image of your company benefits, for example, as an agile company. You can then look forward to numerous applications from key specialists.

You will notice that this gives your company a real push in perception in the scene and the best thing for you is that as an employer you just have to leave the employee “in peace” and leave him for important conferences.

The theme ambassador presents your company as an innovative company full of smart minds in the public eye.

Benefits of the Theme Ambassador

What are examples of topic ambassadors?

Two recent examples for me are Marcus Raitner, who represents the agility of BMW to the outside world, and also Udo Wiegärtner from my native Nuremberg. You will also find examples of employees of DB Systel and Rewe Digital. The companies now have such a large perception in the agile scene that they should hardly complain about too few applications. I, too, am often asked which company I work in.

Conclusion

I think that every company should try to train or recruit such an ambassador in its own ranks. Especially as an SME, you can gain a big name and recruit skilled workers through visibility.

If you want to make a name for yourself permanently as an innovative company full of smart minds, then you should look for such a topic ambassador.

Image source: Business photo created by lifeforstock – www.freepik.com

Genderhinweis: Ich habe zur leichteren Lesbarkeit die männliche Form verwendet. Sofern keine explizite Unterscheidung getroffen wird, sind daher stets sowohl Frauen, Diverse als auch Männer sowie Menschen jeder Herkunft und Nation gemeint. Lesen Sie mehr dazu.

Falls es noch Fragen gibt, können Sie mich gerne mal anrufen. Hierzu einfach im Buchungssystem nach einen freien Termin schauen. Ich nehme mir jeden Monat einige Stunden Zeit um Studenten zu helfen.

Helfen Sie meinem Blog, vernetzen Sie sich oder arbeiten Sie mit mir

Sie können dem Blog helfen, indem Sie rechts in der Seitenleiste oder in der Mitte/Ende des Beitrags auf eine Werbeanzeige klicken. Das Forschungsprojekt erhält dadurch einen Euro.

Vernetzen Sie sich in jedem Fall auf Xing oder LinkedIn oder kontaktieren Sie mich direkt für einen Austausch, wenn Sie gleich mit mir ins Gespräch kommen wollen. Werfen Sie auch einen Blick in meine Buchvorschläge zur Digitalisierung, vielleicht wollen Sie mir auch ein Buch empfehlen?

Ich arbeite gerne mit Unternehmen zusammen. Sie können mich ebenfalls gerne bezüglich folgender Punkte anfragen:

Sie haben eigene, interessante Gedanken rund um die Themenwelt des Blogs und möchten diese in einem Gastartikel auf meinem Blog teilen? – Aber gerne!

Avatar
Author

I blog about the impact of digitalization on our working environment. For this purpose, I present content from science in a practical way and show helpful tips from my everyday work. I am a manager in an SME myself and I wrote my doctoral thesis at the University of Erlangen-Nuremberg at the chair of IT Management.

Durch die weitere Nutzung der Seite stimmen Sie der Verwendung von Cookies zu. Weitere Informationen

Die Cookie-Einstellungen auf dieser Website sind auf "Cookies zulassen" eingestellt, um das beste Surferlebnis zu ermöglichen. Wenn du diese Website ohne Änderung der Cookie-Einstellungen verwendest oder auf "Akzeptieren" klickst, erklärst du sich damit einverstanden.

Schließen