I see innovation as a planned innovation that has economic success in the market. Digitalization in particular offers numerous new possibilities. I would like to present two studies that I have examined in the course of my research work. The first study explores ways to generate innovation in enterprises, and the second study focuses on financing innovation in enterprises.

Study 1: Lünendonk 2019

The first study was carried out by the consulting company Lünendonk (2019). It is an online survey of 70 senior executives from companies. According to the respondents, almost half of the companies have their own unit or staff unit to analyse new technologies for generating innovation in the company. The other companies claim to develop innovations across all divisions. According to the study, the most important results of the innovation departments of the companies surveyed are:

  • generation of marketable products (43%),
  • Process improvements (14%) And
  • prototypes (11%).

Another factor in the generation of innovations is internal proposal. More than two-thirds of respondents say that ideas are rewarded with a premium and that they come mainly from the management level. Another possibility is to work with external partners, which is currently carried out by more than half of the participants. These are mostly research institutes, customers and suppliers. According to the participants, the special potentials created by such cooperation are:

  • Transfer of know-how (83%),
  • Early detection of trends (62%) And
  • technologies (58%).

Study 2: ZEW 2016

Another study was carried out by the Centre for European Economic Development ( ZEW ) (2016). Data from surveys and expert interviews as well as from practical workshops by and with more than 80 managers from all sectors were evaluated, with the majority of sMEs participating.

The majority of SMEs surveyed (80%) finances new technologies in the context of innovation through current reserves. Only one third use loans or public subsidies. According to the study, 30% of surplus profits are invested in innovation. Overall, the SMEs surveyed in the study often participate in innovations with customers, suppliers and competitors. the following figure shows the distribution of external innovation projects among the selected partners.

Distribution of the innovation activities of the SMEs surveyed (own figure according to ZEW 2019)

Key technologies for the generation of innovations are essential for the SMEs surveyed:

  • desktop software (82%),
  • Cloud software (79%),
  • Embedded machine systems (33%) And
  • Big data applications (14%).

Conclusion

In general, both studies show that innovations are generated either internally by departments/staff offices or with external partners. This allows human resources and costs to be shared. Many innovations are related to process improvements and are realized using desktop or cloud software.

Sources

Lünendonk. (2019). Innovative business models, products & services. Retrieved May 20, 2020, from https://www.luenendonk.de/produkte/studien-publikationen/luenendonk-studie-2019-innovative-geschaeftsmodelle-produkte-services/

Zew. (2016). Final Report: Innovative SM 2025 – Challenges, Trends and Recommendations for Economic And Political Action Study commissioned by the Federal Ministry of Economics and Energy. Retrieved May 20, 2020, from http://www.bmwi.de/Redaktion/DE/Publikationen/Studien/studie-endbericht-innovativer-mittelstand-2025.pdf?__blob=publicationFile&v=14

Image source: https://pixabay.com/de/photos/innovation-gesch%C3%A4ft-information-561388/

Genderhinweis: Ich habe zur leichteren Lesbarkeit die männliche Form verwendet. Sofern keine explizite Unterscheidung getroffen wird, sind daher stets sowohl Frauen, Diverse als auch Männer sowie Menschen jeder Herkunft und Nation gemeint. Lesen Sie mehr dazu.

Falls es noch Fragen gibt, können Sie mich gerne anrufen. Hierzu einfach im Buchungssystem nach einen freien Termin schauen. Ich nehme mir jeden Monat einige Stunden Zeit um mit Lesern zu interagieren.

Helfen Sie meinem Blog, vernetzen Sie sich oder arbeiten Sie mit mir

Sie haben eigene, interessante Gedanken rund um die Themenwelt des Blogs und möchten diese in einem Gastartikel auf meinem Blog teilen? – Aber gerne! Sie können dadurch Kunden und Fachkräfte ansprechen.

Ich suche aktuell außerdem Werbepartner für Bannerwerbung für meinen Blog. Sollte es für Sie spannend sein Fachkräfte oder Kunden auf Ihre Seite zu leiten, dann bekommen Sie mehr Informationen hier.

Vernetzen Sie sich in jedem Fall auf Xing oder LinkedIn oder kontaktieren Sie mich direkt für einen Austausch, wenn Sie gleich mit mir ins Gespräch kommen wollen. Werfen Sie auch einen Blick in meine Buchvorschläge zur Digitalisierung, vielleicht wollen Sie mir auch ein Buch empfehlen?

Ich arbeite gerne mit Unternehmen zusammen. Sie können mich ebenfalls gerne bezüglich folgender Punkte anfragen:



Avatar
Author

I blog about the impact of digitalization on our working environment. For this purpose, I present content from science in a practical way and show helpful tips from my everyday work. I am a manager in an SME myself and I wrote my doctoral thesis at the University of Erlangen-Nuremberg at the chair of IT Management.

Durch die weitere Nutzung der Seite stimmen Sie der Verwendung von Cookies zu. Weitere Informationen

Die Cookie-Einstellungen auf dieser Website sind auf "Cookies zulassen" eingestellt, um das beste Surferlebnis zu ermöglichen. Wenn du diese Website ohne Änderung der Cookie-Einstellungen verwendest oder auf "Akzeptieren" klickst, erklärst du sich damit einverstanden.

Schließen